Blog
Cum să definim investițiile verzi, prioritare la finanțare UE
Focus: Tranziția la economia circulară
Publicat
în urmă cu 4 anipe

În contextul ambițiilor Uniunii Europene de combatere a schimbărilor climatice, formulate în Green Deal, mare parte a finanțărilor publice se vor acorda pentru acele investiții și activități economice care vor respecta cerințele tehnice de durabilitate din punct de vedere al protejării mediului.
Iar banii europeni, nerambursabili sau rambursabili, vor fi, în covârșitoare proporție, un mecanism de încurajare a investițiilor verzi. Unele exemple ”bat la ușă”.
Începând cu apelul de proiecte prin POC 411 (relansare măsura 3 Granturi investiții pentru afaceri afectate de pandemia Covid-19), cu un buget de circa 360 milioane Euro, în cadrul căruia granturile vor fi acordate, se pare, și în funcție de măsura în care investițiile contribuie la obiectivele de mediu ale UE, continuând cu viitoarele finanțări, preponderent instrumente financiare și credite, prin PNRR dar și cu oportunitățile de finanțare dedicate IMM-urilor prin viitoarele Programe Operaționale Regionale 2021-2027, investițiile verzi – tehnologii, construcții, procese și produse – reprezintă standardul după care vor fi construite afacerile.
Baza legală pentru definirea investițiilor verzi, durabile, este Regulamentul european 852 din 2020 care se aplică în fiecare stat membru UE. Acesta ne spune că o „investiție durabilă din punctul de vedere al mediului” înseamnă o investiție care:
- contribuie în mod substanțial la unul sau mai multe dintre cele șase obiective de mediu
- nu prejudiciază în mod semnificativ niciunul dintre obiectivele de mediu
- este efectuată în conformitate cu garanțiile minime prevăzute în regulament
- respectă criteriile tehnice de examinare – taxonomia UE (în curs de elaborare și adoptare).
Cele șase obiective de mediu la care o investiție verde, durabilă trebuie să contribuie sunt:
- atenuarea schimbărilor climatice;
- adaptarea la schimbările climatice;
- utilizarea durabilă și protecția resurselor de apă și a celor marine;
- tranziția către o economie circulară;
- prevenirea și controlul poluării;
- protecția și refacerea biodiversității și a ecosistemelor.
În Regulament, fiecare obiectiv este explicitat separat. Luăm ca exemplu economia circulară.
”O activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanțial la tranziția către o economie circulară, inclusiv la prevenirea generării de deșeuri, la reutilizarea și la reciclarea acestora, în cazul în care activitatea respectivă:
- utilizează mai eficient resursele naturale, inclusiv materialele biologice și alte materii prime obținute în mod durabil, în procesul de producție, inclusiv prin:
- reducerea utilizării de materii prime primare sau creșterea utilizării produselor secundare și a materiilor prime secundare; sau
- măsuri privind utilizarea eficientă a resurselor și eficiența energetică;
- crește durabilitatea și potențialul produselor de a fi reparate, modernizate sau reutilizate, în special în activitățile de proiectare și de fabricare;
- crește potențialul de reciclare al produselor, inclusiv potențialul de reciclare al materialelor individuale conținute în respectivele produse, printre altele prin înlocuirea sau reducerea utilizării de produse și materiale care nu sunt reciclabile, în special în activitățile de proiectare și de fabricare;
- reduce substanțial conținutul de substanțe periculoase și înlocuiește substanțele care prezintă motive de îngrijorare deosebită din materiale și produse pe durata întregului lor ciclu de viață, în conformitate cu obiectivele prevăzute în dreptul Uniunii, inclusiv prin înlocuirea acestor substanțe cu alternative mai sigure și prin asigurarea trasabilității;
- prelungește utilizarea produselor, inclusiv prin reutilizare, proiectare pentru longevitate, schimbarea destinației, dezasamblare, refabricare, modernizare și reparare și partajarea produselor;
- sporește utilizarea materiilor prime secundare și a calității acestora, inclusiv printr-o reciclare de înaltă calitate a deșeurilor;
- previne sau reduce generarea de deșeuri, inclusiv generarea de deșeuri din extracția mineralelor și de deșeuri din construcția și demolarea clădirilor;
- sporește pregătirea pentru reutilizarea și pentru reciclarea deșeurilor;
- crește dezvoltarea infrastructurii de gestionare a deșeurilor necesare pentru prevenire, pentru pregătirea pentru reutilizare și pentru reciclare, garantând totodată că materialele recuperate sunt reciclate ca materii prime secundare de înaltă calitate în producție, evitând astfel scăderea calității (downcycling);
- reduce la minimum incinerarea deșeurilor și evită eliminarea deșeurilor, inclusiv depozitarea, în conformitate cu principiile ierarhiei deșeurilor;
- evită și reduce generarea de deșeuri;
- facilitează oricare dintre activitățile enumerate mai sus.”
Pe lângă Regulamentul european 852 din 2020, în prezent, sunt în curs de adoptare o serie de alte regulamente și directive cu privire la finanțarea durabilă și taxonomia UE.
Taxonomia UE în domeniul climei definește un vocabular comun pe care investitorii îl vor putea folosi atunci când investesc în proiecte și activități economice care au un impact pozitiv semnificativ asupra climei și a mediului. În egală măsură, va introduce și obligații de publicare de informații pentru întreprinderi și participanții la piețele financiare.
Pentru autorități, antreprenori, consultanți, un instrument IT util, disponibil online, este Compasul Taxonomiei UE. Acest instrument permite investitorilor să vizualizeze, căutând domeniul lor de activitate, criteriile și elementele care arată dacă se încadrează sau (încă) nu în taxonomia UE, adică dacă contribuie la obiectivele de mediu și la cerințele stipulate prin Regulamentul 852.
Camera Deputaților


Protejarea drepturilor lucrătorilor, temă a dezbaterilor de către Parlamentul European

37 Milioane Eur, Fonduri UE pentru lupta contra drogurilor în România

Incluziune socială prin sport: Fonduri UE pentru Centre multifuncționale pentru copii

La București, am făcut echipă pentru Brașov. La Bruxelles, voi face echipă pentru România!

Viitorul dezvoltării României prin fonduri europene. De la aderare, PIB-ul României s-a triplat.

Fonduri UE: 770 milioane Euro pentru IMM din cele 6 județe ale Tranziției Juste

UE în regiuni: Aproape o jumătate de miliard Euro pentru antreprenori, lansate deja prin programele regionale

FM: 815 mil Eur pentru mediul privat: parcuri fotovoltaice, ferme eoliene, energie hidro

RePowerEU: instruire pentru 4000 de specialiști in tehnologiile energiilor verzi

RePowerEU: La 1 martie 2024 se înființează ghișee unice de eficiență energetică în fiecare județ

Campinguri ecologice cu fonduri europene – Legislație și criterii de clasificare

Fonduri europene pentru restaurante și puncte gastronomice locale în mediul rural

Sprijin financiar pentru Românii din Diaspora în anul 2019

Finanțarea sportului cu fonduri europene în exercițiul 2021-2027

despre mine

Programul Național de Dezvoltare Locală – Județul Brașov

Sinteză – Programul Operațional Educație și Ocupare 2021-2027

Granturi de maxim 200.000 Euro pentru afaceri ne-agricole la țară. Info la zi

Interpelări adresate către guvernul Orban despre digitalizarea serviciilor publice oferite de administrație

Oportunități finanțare UE pentru primării & comunitățile locale

Povești din Brașov cu Roxana Mînzatu la NovaTV

Emisiunea Punctul pe I cu Roxana Mînzatu, la NovaTV

Particip la COSAC 2020 (Intervenția mea la dezbateri /En)

Combaterea violenței domestice – legi, proiecte, finanțări

Interpelări adresate către guvernul Orban despre digitalizarea serviciilor publice oferite de administrație

Nu mai candidez dar mergem înainte!

Cel mai important proiect în domeniul educației finanțat cu fonduri europene, lansat în 2018

Raport de mandat 2016-2020 (partea 6)

Emisiune la Nova TV: Legea 176/2020, Legea 109/2020 și niciun progres referitor la atragere fonduri UE pentru aeroport Brașov

Raport de mandat 2016-2020 (partea 5)
Calendar articole
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Articole de interes
- Finanțăriîn urmă cu 4 ani
Campinguri ecologice cu fonduri europene – Legislație și criterii de clasificare
- Finanțăriîn urmă cu 4 ani
Fonduri europene pentru restaurante și puncte gastronomice locale în mediul rural
- Finanțăriîn urmă cu 6 ani
Sprijin financiar pentru Românii din Diaspora în anul 2019
- Declarații politiceîn urmă cu 5 ani
Finanțarea sportului cu fonduri europene în exercițiul 2021-2027