Brașov
ITI Microregiunea Țara Făgărașului, intră în Programul Național Pilot de Descentralizare
Amendamentul pe care l-am depus și adoptat în Parlament pentru finanțarea cu fonduri europene a dezvoltării integrate în microregiunea Făgăraș a devenit, de ieri, lege. Este vorba despre legea 176 din 18.08.2020 care a fost promulgată de președintele României
Publicat
în urmă cu 5 anipe

19.08.2020
Comunicat de presă
Prin amendamentul pe care l-am depus și susținut în Camera Deputaților, o parte importantă a județului Brașov împreună cu localități din județul Sibiu, membre în Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ITI Microregiunea Țara Făgărașului, intră în Programul Național Pilot de Descentralizare prin dezvoltarea teritorială integrată ITI.
Prin includerea în acest Program, microregiunea va beneficia de asistentă tehnică din fonduri europene pentru a își elabora o strategie de dezvoltare zonală care va include și un mecanism instituțional de decizie privind dezvoltarea și finanțarea proiectelor din zonă. Prin strategie, microregiunea Țara Făgărașului va atrage și un buget important, dedicat exclusiv localităților din componența asociației, din fondurile europene 2021-2027. Conform amendamentului, alocarea din fonduri europene pentru ITI calcula procentual, în raport cu suprafața, numărul de localități și numărul de locuitori. Este de așteptat că microregiunea va trebui să identifice și alte resurse pentru a completa investițiile pe care le va face în dezvoltarea zonei.
Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ITI Microregiunea Țara Făgărașului va gestiona, împreună cu Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru, în mod descentralizat, elaborarea și finanțarea proiectelor de investiție ale zonei.
Mă bucur că prin legea 176 / 2020 oferim acces la finanțare UE dedicată unei zone județului Brașov care a fost neglijată și lăsată în urmă.
În interiorul său, județul Brașov are decalaje de dezvoltare mari, umilitoare chiar.
De exemplu, antreprenorii și locuitorii din zona metropolitană Brașov beneficiază de cu totul alte oportunități și de un alt nivel al veniturilor, al serviciilor publice decât locuitorii din zona Făgăraș sau Rupea. Aceste discrepanțe pot fi verificate ușor când analizăm indicatori precum parcursul educațional și profesional al tinerilor din zonă, rata abandonului școlar, nivelul veniturilor, vârsta populației, disponibilitatea locurilor de muncă și putem continua.
Zona metropolitană Brașov a avut și continuă să aibă finanțare europeană dedicată, prin mecanisme favorabile marilor centre urbane. Dar pentru restul județului, rural și mic urban, preponderent montan, în ciuda potențialului uriaș, nu au existat mecanisme de investiție specifice, localitățile fiind lăsate să concureze pentru fonduri într-o competiție inegală și ineficientă.
Fondurile Uniunii care vor putea fi folosite prin mecanismul ITI – Investiție Teritorială Integrată vin să așeze un nou echilibru în finanțarea UE pentru că aduc resurse țintite doar pentru teritoriile Asociației ITI Microregiunea Țara Făgărașului. Vorbim de o resursă în jurul căreia să ne mobilizăm în următorul deceniu ca să reechilibrăm economia județului și a întregii zone, chiar dincolo de granițele județului.
În septembrie 2011, ca ministru al fondurilor europene, am invitat la aceeași masă toți decidenții administrativi și politici din Brașov, primarii, asociațiile de dezvoltare intercomunitară la primul eveniment tehnic dedicat dezvoltării zonale prin mecanismul ITI. Evenimentul s-a desfășurat la hotel Aro Palace și a beneficiat de o participare numeroasă și interesată. Am prezentat atunci studii de caz privind utilizarea ITI, din Uniunea Europeană și România, dar și exigențele utilizării mecanismului ITI în atragerea de fonduri europene. Am susținut, ca ministru, utilizarea mecanismului ITI pentru teritorii montane, pentru zone rămase în urmă ca alternativă la direcționarea masivă a banilor pentru urbanul mare.
Angajamentul meu de atunci, consemnat și de mass media, de aduce oficial acest instrument în zona noastră, în județul Brașov, așa se întâmplase pentru Delta Dunării și județul Tulcea în exercițiul financiar 2014-2020, a fost adus, prin legea 176/2020, la îndeplinire.
Pentru următorii pași, atrag atenția că este nevoie de aceeași abordare colaborativă, transpartinică și profesionistă. E nevoie de un efort coerent al tuturor factorilor de decizie din județul nostru. Pentru că și alte teritorii și asociații din România au fost incluse, prin lege, în acest Program Național dedicat ITI și sunt sigură că fiecare teritoriu va face eforturi uriașe pentru a obține cele mai bune bugete și cele mai bune condiții de finanțare. Și, deci, atrag atenția că trebuie să lucrăm tehnic pentru că județul nostru a excelat în trecut în a rata oportunități pur și simplu din lipsa de unitate a decidenților în promovarea obiectivelor majore.
La Brașov avem acum nevoie de dialog pragmatic din partea tuturor decidenților care pot sprijini finanțarea ITI, de la primăriile din asociație la Consiliul Județean Brașov pentru fructificarea instrumentului ITI formalizat în legea 176/2020. Da, avem azi o decizie oficială dar mai avem de muncă mult până să ”vină efectiv fondurile UE pentru ITI” și, până atunci, nu trebuie să ezităm în a susține, împreună, șansa la dezvoltare a zonelor – Cenușăreasă ale județului Brașov.
Invit primăriile din asociație, Consiliul Județean, Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Dezvoltării Regionale să lucreze împreună pentru ca ceea ce prevede legea 176/2020 să devină realitate.
Roxana Mînzatu
Deputat PSD Brașov
www.roxanaminzatu.ro
Elemente de context:
Am redepus, alături de alți parlamentari, amendamentul pentru finanțare ITI în data de 28 iulie 2020 la ”Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.60/2020 privind unele măsuri financiare în vederea implementării proiectelor de infrastructură fazate din perioada de programare 2007-2013, finanţate din fondurile Uniunii Europene aferente perioadei de programare 2014-2020”. Acest demers de redepunere și readoptare a fost necesar întrucât legea inițială în care fusese adoptat amendamentul a avut elemente de neconstituționalitate la alte articole decât cele vizând finanțarea ITI și, deci, nu a mai ajuns la promulgare.
Raportul comisiei pentru buget:
http://www.cdep.ro/comisii/buget/pdf/2020/rs326.pdf
Forma promulgată a legii 176/2020:
http://www.cdep.ro/pls/proiecte/docs/2020/pr326_20.pdf
Camera Deputaților


Protejarea drepturilor lucrătorilor, temă a dezbaterilor de către Parlamentul European

37 Milioane Eur, Fonduri UE pentru lupta contra drogurilor în România

Incluziune socială prin sport: Fonduri UE pentru Centre multifuncționale pentru copii

La București, am făcut echipă pentru Brașov. La Bruxelles, voi face echipă pentru România!

Viitorul dezvoltării României prin fonduri europene. De la aderare, PIB-ul României s-a triplat.

Fonduri UE: 770 milioane Euro pentru IMM din cele 6 județe ale Tranziției Juste

UE în regiuni: Aproape o jumătate de miliard Euro pentru antreprenori, lansate deja prin programele regionale

FM: 815 mil Eur pentru mediul privat: parcuri fotovoltaice, ferme eoliene, energie hidro

RePowerEU: instruire pentru 4000 de specialiști in tehnologiile energiilor verzi

RePowerEU: La 1 martie 2024 se înființează ghișee unice de eficiență energetică în fiecare județ

Campinguri ecologice cu fonduri europene – Legislație și criterii de clasificare

Fonduri europene pentru restaurante și puncte gastronomice locale în mediul rural

Sprijin financiar pentru Românii din Diaspora în anul 2019

Finanțarea sportului cu fonduri europene în exercițiul 2021-2027

despre mine

Programul Național de Dezvoltare Locală – Județul Brașov

Sinteză – Programul Operațional Educație și Ocupare 2021-2027

Granturi de maxim 200.000 Euro pentru afaceri ne-agricole la țară. Info la zi

Interpelări adresate către guvernul Orban despre digitalizarea serviciilor publice oferite de administrație

Oportunități finanțare UE pentru primării & comunitățile locale

Povești din Brașov cu Roxana Mînzatu la NovaTV

Emisiunea Punctul pe I cu Roxana Mînzatu, la NovaTV

Particip la COSAC 2020 (Intervenția mea la dezbateri /En)

Combaterea violenței domestice – legi, proiecte, finanțări

Interpelări adresate către guvernul Orban despre digitalizarea serviciilor publice oferite de administrație

Nu mai candidez dar mergem înainte!

Cel mai important proiect în domeniul educației finanțat cu fonduri europene, lansat în 2018

Raport de mandat 2016-2020 (partea 6)

Emisiune la Nova TV: Legea 176/2020, Legea 109/2020 și niciun progres referitor la atragere fonduri UE pentru aeroport Brașov

Raport de mandat 2016-2020 (partea 5)
Calendar articole
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Articole de interes
- Finanțăriîn urmă cu 4 ani
Campinguri ecologice cu fonduri europene – Legislație și criterii de clasificare
- Finanțăriîn urmă cu 4 ani
Fonduri europene pentru restaurante și puncte gastronomice locale în mediul rural
- Finanțăriîn urmă cu 6 ani
Sprijin financiar pentru Românii din Diaspora în anul 2019
- Declarații politiceîn urmă cu 5 ani
Finanțarea sportului cu fonduri europene în exercițiul 2021-2027