Social Media

Comunicate de Presă

Noul Erasmus, Aripi pentru Europa – debateri în Comisia pentru Afaceri Europene

Publicat

pe

Erasmus

18.09.2018

Astăzi, în Comisia pentru Afaceri Europene, am avut pe ordinea de zi un subiect cu care europenii rezonează și care chiar contribuie eficient la construirea identității de ”european”, mai ales la tineri. Așadar, am discutat astăzi despre programul Erasmus si cum se va derula el în perioada 2021-2027. Parlamentul României emite opinii privitor la legislația europeană și Comisiile pentru Afaceri Europene sunt cele care redactează aceste opinii, ulterior votate în Plen.

Am avut pe masă propunerea de Regulament pentru viitorul ”Erasmus” și, așa cum am și subliniat în intervenția mea din comisie, este de apreciat că bugetul propus pentru program este substanțial mărit, Comisia Europeană propunând o dublare a bugetului Erasmus care ar duce la 30 miliarde euro.Va fi o investiție inteligentă în cetățenia europeană.

O componentă care deja a fost pilotată cu mult succes anul acesta va fi DiscoverEU – o schemă de subvenționare a călătoriilor cu trenul efectuate de tineri între 16 și 24 de ani în Uniune (în maxim 4 țări). Comisia propune ca circa 700 milioane Euro să fie alocați acestei componente și, dacă rămâne acest buget, ne așteptăm ca circa 1,5 milioane tineri europeni să poată călători și cunoaște Europa prin componenta DiscoverEU.

Am notat cu interes că s-a agreat

 

includerea formelor de cooperare ”virtuală” printre activitățile susținute prin Erasmus.

Programul de finanțare va finanța 3 domenii de activitate:

  • Educație și Formare
  • Tineret
  • Sport

În fiecare din aceste domenii, se vor finanța proiecte și activități care se vor încadra în următoarele 3 Acțiuni Cheie (AC):

  • AC 1 – Mobilitatea pentru studiu
  • AC 2 – Cooperarea între organizații și instituții
  • AC 3 – Sprijin pentru elaborarea de politici și pentru cooperare

Regulamentul privind viitorul Erasmus va trece prin dezbateri legislative în Parlamentul European și negocieri în Consiliul Uniunii Europene (cele două instituții co-legislatoare) și abia apoi va deveni oficial.

Redau mai jos informații utile despre ce fel de proiecte va finanța viitorul Erasmus.

Textul integral al propunerii de Regulament poate fi (și recomand să fie) lecturat aici (link document atașat).

CAPITOLUL II – EDUCAȚIE ȘI FORMARE

  • mobilitatea studenților și a personalului din învățământul superior;
  • mobilitatea cursanților și a personalului din instituțiile de educație și formare profesională;
  • mobilitatea elevilor și a personalului din școli;
  • mobilitatea personalului care se ocupă de educația adulților;
  • oportunitățile de învățare a limbilor, inclusiv cele care sprijină activitățile de mobilitate.
  • parteneriate pentru cooperare și schimb de practici, inclusiv parteneriate la scară redusă menite să încurajeze un acces mai larg și mai incluziv la program;
  • parteneriate pentru excelență, în special universități europene, centre de excelență profesională și programe de masterat în cotutelă;
  • parteneriate pentru inovare menite să consolideze capacitatea de inovare a Europei;
  • platforme și instrumente online în vederea unei cooperări virtuale, inclusiv servicii de asistență pentru eTwinning și pentru platforma electronică pentru învățarea în rândul adulților în Europa.
  • elaborarea și punerea în aplicare a agendelor de politică generale și sectoriale ale Uniunii în domeniul educației și al formării, inclusiv cu sprijinul rețelei Eurydice sau al activităților altor organizații relevante;
  • sprijinirea instrumentelor și a măsurilor Uniunii care promovează calitatea, transparența și recunoașterea competențelor, a aptitudinilor și a calificărilor;
  • dialogul în materie de politică și cooperarea cu principalele părți interesate, inclusiv cu rețelele existente la nivelul Uniunii, cu organizațiile neguvernamentale europene și cu organizațiile internaționale din domeniul educației și formării;
  • măsuri care să contribuie la o punere în aplicare calitativă și favorabilă incluziunii a programului;
  • cooperarea cu alte instrumente ale Uniunii și furnizarea de sprijin altor politici ale Uniunii;
  • activități de difuzare și de sensibilizare cu privire la rezultatele și prioritățile politicilor europene, precum și cu privire la program.

Programul sprijină predarea, învățarea, cercetarea și dezbaterile cu privire la aspecte legate de integrarea europeană, prin intermediul următoarelor acțiuni:

  • acțiunea Jean Monnet în domeniul învățământului superior;
  • acțiunea Jean Monnet în alte domenii ale educației și formării;
  • sprijinirea următoarelor instituții care urmăresc un obiectiv de interes european: Institutul Universitar European din Florența, inclusiv Școala de guvernanță transnațională a acestuia; Colegiul Europei (campusurile din Bruges și Natolin); Institutul European de Administrație Publică din Maastricht; Academia de Drept European din Trier; Agenția Europeană pentru Educație Specială și Incluzivă din Odense și Centrul Internațional de Formare Europeană din Nisa.

CAPITOLUL III TINERET

  • mobilitatea tinerilor;
  • activitățile la care participă tinerii;
  • activitățile DiscoverEU;
  • mobilitatea lucrătorilor de tineret.
  • parteneriate pentru cooperare și schimb de practici, inclusiv parteneriate la scară redusă menite să încurajeze un acces mai larg și mai incluziv la program;
  • parteneriate pentru inovare menite să consolideze capacitatea de inovare a Europei;
  • platforme și instrumente online pentru cooperare virtuală.
  • elaborarea și punerea în aplicare a agendei de politică a Uniunii privind tineretul, cu sprijinul rețelei Wiki pentru tineret;
  • instrumente și măsuri ale Uniunii care să promoveze calitatea, transparența și recunoașterea competențelor și a aptitudinilor, în special prin intermediul Youthpass;
  • dialogul în materie de politică și cooperarea cu părțile interesate relevante, inclusiv cu rețelele existente la nivelul Uniunii, cu organizațiile neguvernamentale europene și cu organizațiile internaționale în domeniul tineretului, dialogul UE cu tinerii și sprijinirea Forumului European de Tineret;
  • măsuri care să contribuie la o punere în aplicare calitativă și favorabilă incluziunii a programului;
  • cooperarea cu alte instrumente ale Uniunii și furnizarea de sprijin altor politici ale Uniunii;
  • activități de difuzare și de sensibilizare cu privire la rezultatele și prioritățile politicilor europene, precum și cu privire la program.

CAPITOLUL IV SPORT

  • mobilitatea personalului și a antrenorilor sportivi.
  • parteneriate pentru cooperare și schimb de practici, inclusiv parteneriate la scară redusă menite să încurajeze un acces mai larg și mai incluziv la program;
  • evenimente sportive organizate fără scop lucrativ care urmăresc dezvoltarea dimensiunii europene a sportului.
  • elaborarea și punerea în aplicare a agendei de politică a Uniunii privind sportul și activitatea fizică;
  • dialogul în materie de politică și cooperarea cu părțile interesate relevante, inclusiv cu organizațiile neguvernamentale europene și cu organizațiile internaționale în domeniul sportului;
  • activități de difuzare și de sensibilizare cu privire la rezultatele și prioritățile politicilor europene, precum și cu privire la program, inclusiv premii și recompense sportive.

Continuare

Camera Deputaților

Noul Erasmus, Aripi pentru Europa - debateri în Comisia pentru Afaceri Europene

Calendar articole

noiembrie 2022
LMaMiJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 

Articole de interes