Social Media

Finanțări

Fonduri Norvegiene pentru Reducerea Abandonului Școlar

Publicat

pe

fonduri norvegiene pentru educatia copiilor si tinerilor in situatii de risc

26.01.2019

Am avut, în urmă cu o săptămână, o audiență specială cu reprezentanta unei asociații care sprijină circa 20 de copilași din Brașov, copii buni, dar care provin din familii sărace sau care sunt monopoarentale… sau. Familii care abia de reușesc să îi țină la școală. Asociația îi ajută pe cei 20 de copii mai ales cu pregătire extrașcolară, cu servicii afterschool, pentru că sunt copii talentați, cu potential iar părinții nu le pot oferi suportul necesar. Asociația, ca multe altele din Brașov, face totul din banii proprii sau din donații strânse strânse prin generozitatea brașovenilor. Ar dori să facă mai mult și pentru mai mulți copii și, pentru aceasta, m-a întrebat unde ar putea găsi resursele financiare necesare. Cred că o parte din răspunsul oferit acesteia poate fi de folos și altora. De aceea, las și aici, pe blog, ceea ce i-am trimis ei. Dacă doriți să solicitați o audiență vă rog să vă programați la telefon 0722 817 159 sau 0268 473 476 (luni – vineri orele 10 – 16) sau prin email: roxana.minzatu@Cdep.ro. Acestea vor avea loc la biroul din str. George Barițiu nr. 1, Brașov, de regulă sâmbăta, între orele 11 și 13 sau la o altă dată și oră, după cum stabilim împreună.

Fondul Român pentru Dezvoltare Socială (FRDS) gestionează programul de finanțare nerambursabilă: “EDUCAȚIE INCLUZIVĂ PENTRU COPII ȘI TINERI ÎN SITUAȚII DE RISC”, finanțat din Granturile Norvegiene 2014-2021 și de Guvernul României cu 8,58 milioane Euro. Toate detaliile despre program pot fi parcurse aici: http://www.frds.ro/index.php?id=138

Când se pot solicita fondurile nerambursabile?

Începând cu 12 decembrie 2018 cererile de finanțare se pot depune deja. Termenul limită până la care se mai pot depune solicitări este 4 aprilie 2019.

Ce fel de proiecte se finanțează?

Se vor primi proiecte mari, dezvoltate la nivel:

  • regional (cel puțin două județe din aceeași regiune de dezvoltare) sau
  • multiregional (cel puțin două județe din regiuni de dezvoltare diferite) sau
  • naţional, care se adresează unui număr ridicat de beneficiari.

Care este suma care poate fi accesată pentru un proiect?

Minim 500.000 Euro- Maxim 1.500.000 Euro/ proiect.

Rata grantului va fi în mod normal 100%din cheltuielile eligibile ale proiectului, cu excepția cazului în care PP este o organizație neguvernamentala(ONG), când rata va fi de maximum 90%din cheltuielile eligibile ale proiectului. Această contribuţie a ONG poate fi integral în bani SAU cel puţin jumătate în bani şi restul în muncă voluntară.

Cine poate solicita sprijin financiar?

Aceste proiecte se pot realiza de mai mulți parteneri, din care unul este principal și se numește Promotorul de Proiect. Includerea în parteneriat a unui parteneriat din Norvegia este importantă.

Promotorii de proiecte eligibili sunt entitățile publice și organizațiile neguvernamentale.

Partenerii de proiect eligibili sunt entități cu personalitate juridică, publice sau private, din România sau din Norvegia, după cum urmează:

  • din România: entități publice, de tipul celor menționate cu titlu indicativ ca fiind eligibile și în calitate de promotori; organizații neguvernamentale, inclusiv grupuri de acțiune locală (GAL); asociații ale autorităților locale, acestea îndeplinind aceleași condiții ca ONG-urile, cu excepția faptului că nu sunt independente de autoritățile locale, regionale sau centrale.
  • din Norvegia: orice entitate publică sau privată, cu caracter comercial sau ne-comercial, precum și ONG-uri înființate ca persoane juridice în Norvegia.

Cine sunt cei vizați de ajutorul financiar accesat?

Pot fi sprijinite prin proiecte două grupuri țintă principale:

  • copii și tineri în situații de risc de abandon școlar/ părăsire timpurie a școlii, cu vârste între 3 și 24 ani (vârsta maximă până la care copiii și tinerii pot face parte din grupul țintă al proiectului);
  • copii și tineri cu cerințe educaționale speciale, cu vârste între 3 și 24 ani (pentru tineri cu CES nedeplasabili, școlarizați la domiciliu pe durata învățământului obligatoriu, vârsta maximă de eligibilitate pentru serviciile proiectului este de până la 30 de ani).
    Important: Numărul minim de beneficiari din grupurile țintă principale este de 285 persoane/proiect.

Pe lângă acestea, mai pot fi vizate personae din următoarele grupuri țintă secundare:

  • părinți/tutori și membri ai familiilor copiilor și tinerilor din grupurile țintă principale;
  • personal din educație (personal didactic, personal didactic auxiliar, cadre manageriale și personal administrativ, consilieri școlari ș.a), care lucrează cu copiii și tinerii din grupurile țintă principale;
  • profesioniști/voluntari din sfera serviciilor sociale, care furnizează servicii copiilor și tinerilor din grupurile țintă principale.

De asemenea, pot beneficia de activități specifice ale proiectului și persoane din alte grupuri țintă secundare, de la caz la caz:

  • copii cu vârste între 3-15 ani și tineri cu vârste între 15-24 ani care nu se găsesc în situațiile de risc sus-menționate, dar care interacționează cu copiii și tinerii din grupul țintă principal (învață în aceeași unitate de învățământ, frecventează același tip de serviciu, locuiesc în aceeași comunitate);
  • părinți ai copiilor și tinerilor care nu se găsesc în situațiile de risc sus-menționate, dar care interacționează cu copiii și tinerii din grupul țintă principal;
  • alți membri ai comunității.

Ce fel de proiecte sunt eligibile?

Iată O PARTE din tipurile de proiecte eligibile(Lista completă este în ghid):

Proiecte de prevenire a abandonului școlar centrate pe școală:

  • activități de identificare și monitorizare a copiilor și tinerilor cu risc de abandon școlar/părăsire timpurie a școlii, respectiv a celor care au părăsit prematur școala
  • servicii de sprijin educațional cum ar fi: mediere școlară, consiliere și orientare școlară și vocațională; activități pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale, inclusiv prin promovarea modelelor de succes și a stimei de sine; alfabetizare, activități remediale, activități tip “școală după școală”; activități tip “a doua șansă” ș.a.;
  • activități inovative de educație non-formală și de petrecere a timpului liber, de tipul: prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii prin sport; activități creative; educație anti-discriminare, educație pentru cetățenie activă, educație pentru sănătate, igienă și nutriție, educație pentru protecția mediului; excursii și tabere tematice etc.;
  • servicii sociale de sprijin: consiliere socială, consiliere psihologică și suport emoțional etc.;
  • servicii medicale de bază: cabinet medical/cabinet stomatologic școlar, activități de promovare a regulilor elementare de igienă, a creșterii accesului la pachetul minimal de servicii de sănătate pentru persoanele care nu sunt incluse în sistemul asigurărilor sociale de sănătate;
  • stimulente pentru creșterea motivaţiei și mobilizării copiilor și tinerilor de a participa la activităţile proiectului (premii non-financiare pentru beneficiarii care participă la anumite activităţi sau pentru beneficiarii cu o prezenţă constantă la activităţile proiectului, decontare cheltuieli de transport pentru participarea la activitățile școlare și de educație non-formală);
  • furnizarea de servicii de informare și consiliere a părinţilor, programe de educație parentală, de conștientizare a rolului lor în educația copilului etc.

Măsuri de sprijin pentru copiii și tinerii cu Cerințe educaționale special CES și/sau dizabilități:

  • activitati de facilitare a identificării și remedierii unor posibile dificultăți de învățare și psihocomportamentale, în vederea acordării măsurilor necesare de sprijin;
  • activități de îngrijire, asistență și abilitare/reabilitare pentru copiii și tinerii cu CES și/sau dizabilități: recuperare medicală, kinetoterapie, logopedie, consiliere/terapie psihologică, terapii alternative etc., ca premise pentru creșterea calității vieții și maximizarea potențialului copilului și tânărului;
  • servicii educaționale de sprijin, servicii educativ-complementare, servicii sociale și de
  • socializare pentru copiii și tinerii cu CES și/sau dizabilități, desfășurate în forme de învățământ de masă, în contexte atipice (la domiciliu, în spitale etc.) sau în forme de învățământ special ori în relație cu acestea (inclusiv asigurarea profesorilor de sprijin, a logopezilor și a altor tipuri de specialiști pentru furnizarea serviciilor de sprijin);
  • formare de competențe în domeniul educației incluzive și problematicii CES/dizabilității, inclusiv depistarea precoce a acestora, pentru cadrele didactice implicate în diversele forme de învățământ în care se pot regăsi copiii și tinerii cu CES și/sau dizabilități, precum și pentru profesioniștii/voluntarii din sfera serviciilor sociale furnizate acestor copii și tineri;
  • asigurarea transportului copiilor și tinerilor cu CES și/sau dizabilități la unitatea de învățământ și sediile de furnizare a serviciilor;
  • informare și consiliere pentru părinții copiilor și tinerilor cu CES și/sau dizabilități;
  • sprijin pentru cazarea părintelui/reprezentantului legal cu venituri insuficiente alături de copilul care necesită admitere sau internare în unităţi/centre de reabilitare sau centre de tip hospice, centre respiro;
  • activități pentru copii și tineri capabili de performanță înaltă (supradotați):
  • elaborarea/revizuirea traseelor curriculare; activități de selectare a copiilor și tinerilor; activități în centre de instruire diferențiată, programe de mentoring și tutoring, școli de weekend, tabere de instruire, școli de vară; programe de pregătire a specialiștilor privind metodologiile de predare specifice educației tinerilor capabili de performanță înaltă ș.a..

Îmbunătățirea învățământului profesional și tehnic, în direcția prevenirii abandonului școlar/părăsirii timpurii a școlii:

  • corelarea ofertei educaționale cu nevoile pieței muncii: modernizarea programelor și curriculelor, elaborarea de materiale auxiliare de formare, formarea continuă adecvată a personalului didactic etc.;
  • furnizarea de servicii complementare procesului educațional: informare, consiliere și orientare vocațională; activități de educație non-formală pentru dezvoltarea competențelor de bază, precum comunicare și asertivitate, lucru în echipă, a învăța să înveți, rezolvare de probleme, capacitate de a face față stresului, încredere în sine etc.;
  • activități care să faciliteze dezvoltarea de parteneriate sustenabile ale școlilor cu mediul de afaceri, inclusiv pentru organizarea de forme de învățământ dual, în vederea creșterii relevanței procesului de învățământ (inclusiv de formare a managerilor de unități de învățământ profesional și tehnic).

Activități de îmbunătățire a infrastructurii educaționale și/sau sociale

  • construcția, reabilitarea, extinderea, modernizarea de spații educaționale/sociale: spații pentru prevenirea abandonului școlar/ părăsirii timpurii a școlii prin sport; ateliere practice din unitățile de învățământ profesional și tehnic; spații cazare și servirea mesei de către elevi în campusurile școlare; asigurare utilități, condiții sanitare și de încălzire a spațiilor etc. Poate fi eligibilă și achiziția de clădiri și terenuri cu destinația de mai sus;
  • dotare cu mobilier, echipamente, mijloace, aparatură și materiale didactice, mijloace de transport pentru facilitarea participării copiilor și tinerilor la activitățile proiectului;
  • măsuri de sprijin pentru prevenirea și combaterea barierelor de mediu: accesibilizarea mediului fizic, informațional și de comunicare din unitățile de învățământ sau sediile de furnizare a serviciilor proiectului pentru grupurile țintă;
  • dotare cu tehnologii și dispozitive asistive hardware (dispozitive Braille, dispozitive de utilizare a calculatorului de către persoanele cu mobilitate redusă etc.), software (recunoaștere vocală, aplicații de accesibilizare pagini web etc.) și alte echipamente pentru facilitarea procesului educațional al copiilor și tinerilor cu CES și/sau dizabilități și de consolidare a autonomiei și bunăstării personale a acestora.

Sprijin material: rechizite, îmbrăcăminte și încălțăminte, analize medicale, vitamine, produse de igienă personală, hrană. Asigurarea unei mese pe zi copiilor și tinerilor va respecta cel puțin prevederile legislative minime în vigoare privind aportul caloric și beneficiile pentru sănătate.

Sursa Imagine: https://www.sgorj.ro/fonduri-norvegiene-pentru-educatia-copiilor-si-tinerilor-in-situatii-de-risc/

Continuare

Camera Deputaților

Fonduri Norvegiene pentru Reducerea Abandonului Școlar

Calendar articole

ianuarie 2025
LMaMiJVSD
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Articole de interes