Social Media

13 iunie 2017

”Mulţumesc, domnule preşedinte.

Declaraţia mea politică de astăzi are ca temă ora de educaţie pentru sănătate, în şcoală.

94% dintre copiii din România, dintre elevii români, în prezent, nu urmează această materie opţională, educaţia pentru sănătate. Aceasta în ciuda faptului că probleme precum obezitatea, sarcini la adolescente, consumul de alcool, de substanţe toxice, de droguri sunt probleme reale pe care le constată medicii, pe care le constată părinţii la copiii lor. Sunt probleme care practic au făcut comunitatea părinţilor din judeţul Braşov, de unde provin, să mă roage să propun o iniţiativă legislativă prin care să fac ca ora de educaţie pentru sănătate să devină materie obligatorie în şcoli.

Desigur, le-am spus că nu este atributul unui deputat al Parlamentului României să stabilească programa şcolară, curricula şcolară. Şi ştim cu toţii că elevul român are o programă foarte încărcată şi încă o oră obligatorie în plus, cu siguranţă, nu l-ar ajuta să aibă deprinderi de viaţă mai sănătoasă.

Şi atunci demersul pe care l-am făcut în 26 mai a fost o dezbatere cu factorii interesaţi din judeţul Braşov. S-au reunit acolo 90 de persoane care au un cuvânt de spus în ceea ce înseamnă cum poate să se implice şcoala în sănătatea copilului. A fost prezent şi ministrul tineretului şi sportului, au fost prezenţi medici, cadre universitare de la Facultatea de Medicină, societatea civilă, Inspectoratul Şcolar Braşov, desigur, ONG-urile care se implică de ceva timp în susţinerea dascălilor care totuşi vor să predea această oră de educaţie pentru sănătate în şcoală.

Au fost două concluzii ale dezbaterii.

Prima. Părinţii, poate şi în consens cu dascălii, deşi simt că există o problemă reală în ceea ce priveşte sănătatea copiilor lor – şi decurge din tot ceea ce înseamnă societatea actuală – aleg să-şi înscrie copiii la materii opţionale precum engleza, precum matematica, intensificând practic pregătirea lor pe domenii pe care văd că aceştia pot să dobândească un atu competitiv în viaţă.

Şi a doua concluzie. Sigur, nu este un consens despre care sunt temele pe care trebuie să le abordeze profesorii la această oră, există încă disensiuni pe anumite elemente ale programei.

Ceea ce pot să spun este că în Braşov s-a format un parteneriat între universitate, studenţii de la Medicină, ONG-uri, instituţiile publice, Inspectoratul Şcolar, pentru ca părinţii să fie încurajaţi să opteze pentru aceste materii opţionale şi să crească semnificativ procentul copiilor care primesc informaţii esenţiale despre cum să se alimenteze, despre educaţia pentru reproducere, despre consumul de substanţe toxice, despre prevenirea accidentelor.

Şi propun acelaşi model şi Ministerului Educaţiei Naţionale, model care să ducă la un parteneriat naţional între toţi factorii care pot ajuta crearea unei reţele de specialişti care să ajute şcolile din România, din mediul rural şi din mediul urban, să ofere această oră cât mai multor elevi.

Este un demers care face ca tinerii de astăzi să devină adulţi sănătoşi, mâine.

Mulţumesc mult.

Roxana Mînzatu, deputat de Braşov.”

Continuare

Camera Deputaților

Ora de educație pentru sănătate în școală

Calendar articole

noiembrie 2022
LMaMiJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 

Articole de interes